Thursday 13 December 2012

ရင္ဘတ္ကိုမွန္ ျပန္ကန္ထြက္လာတဲ့ အေရးအသား


                      ကဗ်ာ

လက္ဆုပ္လက္ကိုင္ မေသခ်ာတဲ့ ကာလနဲ႕
မ်က္ျမင္သက္ေသ ခိုင္လံုတဲဲ့ေဒသနဲ႕
ျပစ္မႈဆိုင္ရာထင္ရွားတဲ့ ပေယာဂနဲ႕
ႏွလံုးသား၏ ပြင့္လင္းစြာ ေသြးဆာမႈစကားလံုး လက္နက္ျဖင့္
ကာယကံေျမာက္ အရိုးသားဆံုး က်ဴးလြန္မိသည့္ အႏုပညာ။ 
                                                            ေ၀းအိမ္

အထက္ပါ ကဗ်ာဆရာ ေ၀းအိမ္ရဲဲ႕  ကမ္းကပ္ေနတဲ့ အဓိပါယ္မ်ားဆိုတဲ့ ကဗ်ာစာအုပ္ထဲက `ကဗ်ာ´ လုိ႕ ေခါင္းစဥ္ေပးထားတဲ့ ကဗ်ာေလး တစ္ပုဒ္နဲ႕ ဒီတစ္ပါတ္ ရင္ဘတ္ကိုမွန္ ျပန္ကန္ထြက္လာတဲ့ အေရးအသား ဆိုတဲ့ ကဗ်ာခံစားမႈ ေဆာင္းပါးကို စဖြင့္လိုက္ပါတယ္။ အဲဒီ ကဗ်ာေလးကို ကဗ်ာဆရာ ေ၀းအိမ္က စာေၾကာင္းေလး ငါးေၾကာင္းနဲ႕ ဖြဲ႕ျပထားတာပါ။
ေ၀းအိမ္ဟာ အိမ္မွာေနရတာထက္ ပင္လယ္(ေရ) မွာ ေနရတဲ့ အခ်ိန္က မ်ားပါတယ္လို႕ကဗ်ာစာအုပ္ရဲ႕ အမွာစာမွာ ကဗ်ာဆရာပိုင္က ဆိုထားပါတယ္။ ေ၀းအိမ္ဟာ ၁၉၉၇ ခုႏွစ္ ေမလထုတ္ စတိုင္သစ္မဂၢဇင္း အုပ္ (၅၀) ျပည့္ ေရႊရတု အထူးထုတ္မွာ ပါရွိတဲ့ `ရင္ကြဲနာ´ ဆိုတဲ့ ကဗ်ာနဲ႕ စာေပနယ္ကို ေရာက္ရွိလာတယ္လို႕ ဆိုပါတယ္။ အခု ၂၀၁၃ ၊ ဇႏၷ၀ါရီလ ဆိုရင္ ေ၀းအိမ္ရဲ႕ ကဗ်ာေရးသက္ဟာ ဆယ့္ေျခာက္ႏွစ္ေတာင္ ရွိခဲ့ပါၿပီ။ ေ၀းအိမ္ရဲ႕ တကိုယ္ေတာ္ ကဗ်ာ စာအုပ္ကေလးျဖစ္တဲ့ ကမ္းကပ္ေနတဲ့ အဓိပါယ္မ်ားထဲမွာ ပါရွိတဲ့ ကဗ်ာေတြက အဲဒီ ၁၉၉၇ ကေန ၂၀၁၁ အထိ ေရးခဲ့တဲ့ ကဗ်ာေတြကို စုစည္းထားတဲ့ ကဗ်ာစာအုပ္ကေလးျဖစ္ပါတယ္။ စုစုေပါင္း ကဗ်ာပုဒ္ေရ (၁၀၃) ပုဒ္အထိ ပါရွိပါတယ္။ ဒါက ေ၀းအိမ္ရဲ႕ ကဗ်ာစာေပလမ္းေၾကာင္းကုိ အတိုခ်ံဳး ေျပာျပ မိတ္ဆက္ေပးျခင္းမွ်သာ ျဖစ္ပါတယ္။
               အခုလစဥ္တင္ဆက္ေနတဲ့ ရင္ဘတ္ကိုမွန္ ျပန္ကန္ထြက္လာတဲ့ အေရးအသားဆိုတဲ့ ေဆာင္းပါးဟာ ကဗ်ာစာအုပ္မိတ္ဆက္ေဆာင္းပါး မဟုတ္သလို ကဗ်ာစာအုပ္ေ၀ဖန္ေရးလည္း မဟုတ္ပါဘူး။ ကဗ်ာနဲ႕ ပတ္သက္တဲ့ ျဖစ္တည္ေျပာင္းလဲမႈ( ၀ါ ) ဒီကေန႕ ကဗ်ာေလာကရဲ႕ အေရြ႕၊ ေျပာင္းလဲမႈ အေျခအေနကို လက္လွမ္းမီသေလာက္ ကဗ်ာခ်စ္သူ လက္ထဲ ပို႕ေပးတဲ့ ေဆာင္းပါးသာ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒီေတာ့ ကဗ်ာရဲ႕ အေရြ႕ကိုပဲ အဓိကထား ေျပာပါမယ္။
               `ကဗ်ာသည္ ယေန႕ေျပာင္းလဲလႈပ္ရွားမႈႏွင့္ အၿမဲထိေတြ႕ခံစားလွ်က္ရွိသည္။ ကဗ်ာဆရာသည္ အေဟာင္းႏွင့္ အသစ္တို႕၏ ပဋိပကၡမုန္တိုင္းတြင္ ပါ၀င္လွ်က္ရွိသည္။ အလံုပိတ္မွန္ခန္းထဲတြင္ ေန၍ မရေတာ့ၿပီ။
               ယေန႕ ကဗ်ာေရးသူ ထိေတြ႕ခံစားရသမွ် သူ႕ပတ္၀န္းက်င္ အဖြဲ႕ကို အလြယ္ဆံုးဘာသာစကားႏွင့္ ေရးသားျခင္းသည္ ယေန႕ေခတ္ကဗ်ာ၏ လကၡဏာတစ္ရပ္ျဖစ္သည္ဟု ဆိုခ်င္သည္။ ေခတ္သစ္ကဗ်ာ၏ ပရိယာယ္သည္ အရပ္သံုး ေန႕စဥ္စကားသံကုိ ကာရံယူ၍ ေန႕စဥ္အလုပ္ထဲမွ အျဖစ္အပ်က္ကို ထင္ဟပ္ျခင္းျဖစ္သည္´ဟု ဆရာ၀င္းလတ္၏ `မိုးဦးရြက္သစ္´ ကဗ်ာစာအုပ္အမွာ (၁၉၆၉) မွာ ဆရာဒဂံုတာယာက ဆိုထားပါတယ္။
               အဲဒီ အမွာစာဟာ ၁၉၆၉ ခုႏွစ္က အမွာဆိုေပမယ့္ ဆရာမင္းခ်မ္းမြန္ရဲ႕ `ကဗ်ာဆရာေတြဆိုတာ တစ္ေနရာထဲမွာ အၾကာႀကီးရပ္ေနၾကသူေတြ မဟုတ္ဘူး။ လက္ရွိအေနအထားကေန ခြဲထြက္ဖို႕ အၿမဲတမ္းစူးစမ္းေနရမွ တီထြင္ဆန္းသစ္ေနရမွ ေနသာထုိင္သာရွိတဲ့ လူစားေတြလို႕ ထင္ပါတယ္´ဆိုတဲ့ စကားနဲ႕ေတာ့ ဦးတည္ခ်က္ခ်င္း ရည္ရြယ္ခ်က္ခ်င္း တူညီလွ်က္ရွိပါတယ္။

               ကဗ်ာဆရာ ကြန္စစ္ေကာင္းကေတာ့ ဒီလိုဆိုပါတယ္။
ကဗ်ာဆရာေတြနဲ႕ ကဗ်ာေတြကို ေတြ႕ခ်င္ရင္ ေအာက္ကိုငံု႕ၾကည့္ၿပီး ရွာေဖြရမွာ မဟုတ္ဘဲ အေပၚကုိေမာ့ၾကည့္ၿပီး ရွာေဖြရမွာ ျဖစ္ပါတယ္။ ကဗ်ာထဲကို ၀င္ၾကည့္ခ်င္တယ္ဆိုရင္ေတာ့ အရင္ဆံုး ဖိနပ္ခၽြတ္ထားခဲ့ရမယ္။ ကဗ်ာဆိုတာ ေတာႀကီးမ်က္မည္းထဲမွာ ကိုယ္လိုရာခရီးကို အေရာက္သြားေနတဲ့ ခရီးသည္တစ္ေယာက္ရဲ႕ ေဆာင္ဓါးပါပဲ……။
ကဗ်ာဆရာ ကြန္စစ္ေကာင္းက ကဗ်ာနဲ႕ပတ္သက္လို႕ အဲဒီလို ဆိုထားပါတယ္။
ေဆာင္းပါးေရးသူဟာ ဂႏ၀င္ကဗ်ာမွသည္ ဒီကေန႕ ေခတ္ေပၚ၊ ေခတ္ၿပိဳင္ကဗ်ာအထိ လက္လွမ္းမီသေလာက္ ဖတ္ေနမွတ္ေနဆဲပဲ ရွိပါေသးတယ္။ ဆရာေမာင္သာႏုိးရဲ႕ ထင္းရွဴးပင္ရိပ္ကေန ဆရာေဇယ်ာလင္းရဲ႕ ကဗ်ာဆိုတာ ျပဳလုပ္ျခင္းအထိ ။ အဲဒီလိုဖတ္လာရာမွာ  ကဗ်ာဟာ ေသခ်ာေပါက္ ပံုေသကားခ်ပ္ အႏုပညာပစၥည္းမဟုတ္တာ အတိအလင္းသိလာရပါတယ္။ တခ်ိဳ႕ အာရံုက်တဲ့ ကဗ်ာေတြရွိသလို လိုက္မမီ(နားမလည္) တဲ့ ကဗ်ာေတြလည္း ရွိပါတယ္။
               ေဆာင္းပါးေရးသူအေနနဲ႕လည္း ဂႏ၀င္နည္းနည္း၊ ေခတ္ေပၚကဗ်ာနည္းနည္း ၊ ေခတ္ၿပိဳင္ကဗ်ာနည္းနည္း စသျဖင့္ ကဗ်ာအမ်ိဳးမ်ိဳးကို ခံစားမႈသက္သက္နဲ႕ ေရးဖြဲ႕ဖူးသလို နည္းပညာသက္သက္နဲ႕လည္း ေရးဖြဲ႕ခဲ့ဖူးပါတယ္။
               အခုဆိုရင္ ဒါဟာ ဘာကဗ်ာ၊ ဒါကေတာ့ ဘာကဗ်ာမဟုတ္ဘူး စသျဖင့္ အမ်ိဳးအစားပိုင္းခြဲျခားျပဖို႕ ခက္ခဲတဲ့ ကဗ်ာေတြေတာင္ ေတြ႕လာရပါၿပီ။ သတင္းအခ်က္အလက္ေတြ စုစည္းထားတဲ့ကဗ်ာ ၊ အာရံုက်ရာ ကဗ်ာဆရာတစ္ေယာက္ရဲ႕ ကဗ်ာကို အထက္ေအာက္ေျပာင္းျပန္လွန္ထားတဲ့ ကဗ်ာ၊ ေခတ္သီခ်င္းစာသားေတြ တသီတတန္းႀကီးခ်ေရးထားတဲ့ အဆက္အစပ္မဲ့ ကဗ်ာ၊ ေန႕တစ္ေန႕ရဲ႕ မနက္ခင္းကေန ေန၀င္သည္အထိ ၾကားရတဲ့ အသံေတြကို ဘာသာစကားအရွင္းအတိုင္း ခ်ေရးထားတဲ့ကဗ်ာ စသျဖင့္ ကဗ်ာအမ်ိဳးအစားေတြဟာ ကဗ်ာပရိသတ္ဆီကို အရွိန္အဟုန္နဲ႕ စီး၀င္လာေနပါၿပီ။
               ကဗ်ာဟာ ေခတ္အတိုင္း သူ႕လုပ္ငန္းစဥ္အတိုင္း စီးဆင္းလာေနပါၿပီ။ အဲဒီအခ်ိန္မွာ ကဗ်ာေရးသူ၊ ဖန္တီးသူဟာရပ္ေန ေငးေနလို႕မရပါဘူး။ ကဗ်ာကိုမွ တကယ္ခ်စ္ရင္၊ တကယ္ျမတ္ႏိုးတယ္ဆိုရင္ ကဗ်ာရဲ႕ေရွ႕ မေရာက္ေတာင္မွ ကဗ်ာရဲ႕ေနာက္မွာ က်န္မေနခဲ့ရေအာင္ အားထုတ္ရမွာျဖစ္ပါတယ္။
               ဒီတစ္ပါတ္ေတာ့ ရင္ဘတ္ကိုမွန္ ျပန္ကန္ထြက္လာတဲ့အေရးအသားဆိုတဲ့ ေဆာင္းပါးကို ေ၀းအိမ္ရဲ႕ `ကဗ်ာ´ ဆိုတဲ့ ကဗ်ာေလးနဲ႕ စဖြင့္ထားသလို ေ၀းအိမ္ရဲ႕တစ္ကိုယ္ေတာ္စာအုပ္ကေလးထဲမွာ ေနာက္ဆံုးေရးခဲ့တယ္လို႕ ယူဆရတဲ့ ကဗ်ာတစ္ပုဒ္နဲ႕ပဲ ပိတ္ေပးသြားမွာျဖစ္ပါတယ္။
               ေဆာင္းပါးရဲ႕ အစမွာ ေဖာ္ျပထားတဲ့ `ကဗ်ာ´ဆိုတဲ့ ကဗ်ာေလးက ကမ္းကပ္ေနတဲ့ အဓိပါယ္မ်ား တစ္ကိုယ္ေတာ္စုစည္းမႈရဲ႕ နံပါတ္တစ္ကဗ်ာျဖစ္ၿပီး အခုေဖာ္ျပမယ့္ ကဗ်ာကေတာ့ ေနာက္ဆံုး( ၁၀၃) ပုဒ္ေျမာက္ ကဗ်ာျဖစ္ပါတယ္။ ေျပာခ်င္တာကေတာ့ ပထမဆံုးအေရးအသားနဲ႕ ေနာက္ဆံုးအေရးအသားလို႕ ယူဆရတဲ့ ကဗ်ာႏွစ္ပုဒ္ကို ကဗ်ာခ်စ္သူ ေလ့လာအကဲျဖတ္လို႕ရေအာင္ ေဖာ္ျပေပးရျခင္းျဖစ္ပါတယ္။
               ဒီကေန႕ အဆင့္ဆင့္ ျဖစ္ေပၚေျပာင္းလဲလာတဲ့ ကဗ်ာေရစီးေၾကာင္းမွာ ေ၀းအိမ္ရဲ႕ ၂၀၁၁ ခုႏွစ္က ကဗ်ာဟာလည္း ဘယ္အတိုင္းအတာထိ ေရြ႕လ်ားစီးေမ်ာပါလာခဲ့တယ္ဆိုတာ ေလ့လာၾကည့္ၾကဖို႕ပါပဲ။

    ` ကဗ်ာကေဖး ´

တစ္ဆိတ္ေလာက္
စိတ္ကိုေလွ်ာ့လိုက္ပါ
ဒါပင္လယ္ဓားျပေတြထိုင္တဲ့ အရက္ဆိုင္မဟုတ္ဘူး။
ရြက္သေဘၤာ(အပါအ၀င္)
လူသူအင္အား
လက္နက္ခဲယမ္း
၀ိုင္အရက္ အမဲေျခာက္
အရိုးေခါင္းတံဆိပ္အလံ
ေရႊေငြေက်ာက္သံပတၱျမား
ပင္လယ္အမွတ္အသားျပေျမပံု
အေၾကာင္းစံုေဆြးေႏြးျငင္းခုံဖို႕
ဒါပင္လယ္ဓားျပေတြထိုင္တဲ့ အရက္ဆိုင္မဟုတ္ဘူး။
ဓားခ်င္းယွဥ္ခုတ္ဖို႕ျဖစ္ျဖစ္
ေသနတ္ခ်င္းယွဥ္ပစ္ဖို႕ျဖစ္ျဖစ္
အလစ္အငိုက္ကို ေခ်ာင္းေျမာင္းတိုက္ခိုက္ဖို႕ျဖစ္ျဖစ္
ေသြးဆာစိတ္နဲ႕ ရည္ရြယ္ရေလာက္ေအာင္
ဒါပင္လယ္ဓားျပေတြထုိင္တဲ့ အရက္ဆိုင္မဟုတ္ဘူး။
သိကၡာမရွိမႈနဲ႕ သိကၡာမသိမႈၾကား
အလိုရမၼက္မွန္ေျပာင္းကို ႀကိမ္ဖန္မ်ားစြာ ပြတ္တိုက္
သံလိုက္အိမ္ေျမွာင္ေနာက္ တေကာက္ေကာက္ အမဲလိုက္ဖို႕
ႀကိဳတင္ၾကံစည္ဇာတ္တိုက္ရာ
ဒါပင္လယ္ဓားျပေတြထုိင္တဲ့ အရက္ဆိုင္မဟုတ္ဘူး။
တစ္ဆိတ္ေလာက္ ေက်းဇူးျပဳၿပီး
ခင္ဗ်ားစိတ္ကို ေလွ်ာ့လုိက္ပါ
ဒါဟာ…..
ပုဂၢ ိဳလ္ေရး မေက်နပ္မႈတို႕ အေျမာက္ဆန္လို ေဖာက္ခြဲရာ
ပင္လယ္ဓားျပေတြထုိင္တဲ့ အရက္ဆိုင္မဟုတ္ဘူး
ဒါဟာ……
ယံုၾကည္မႈကို ပိုမိုခိုင္မာေစသည့္ ခံတပ္
အသစ္ကို ရွာေဖြဆန္းစစ္တည္ေဆာက္ရာေဒသ
လြတ္လပ္စြာကြဲလြဲခြင့္ စကားလံုးတို႕ စိမ္းလန္းရာနယ္နိမိတ္
အႏုပညာ၀တ္မႈန္  သင္းပ်ံ႕ထံုကူးရာရပ္၀န္း
ရိုးသားပြင့္လင္းျခင္းျဖင့္ ခမ္းနားေနေသာ ကဗ်ာေျမ….။





                                                          ေ၀းအိမ္


အညႊန္း ။  ။ ေ၀းအိမ္..ကမ္းကမ္ေနတဲ့ အဓိပယ္မ်ား


               ကြန္စစ္ေကာင္း…ေရႊၾကဳတ္ထဲ ထည့္ထားတဲ့ ကိစၥ





                                                                                                                                                                ကဗ်ာခ်စ္သူ လူငယ္္တစ္ဦး
                                          ာပြင့္လႊာ ရသစုံမဂၢဇင္း၊ ၂၀၁၃ ၊ ဇန္န၀ါရီ

1 comment:

မိုးနတ္ၾကယ္စင္ said...

အကိုလူခါးေရ..ေက်းဇူးအမ်ားၾကီးတင္ပါတယ္ရွင္..
မုိးနတ္မသိတာေတြကိုလဲ သိရတယ္....ဆရာေ၀းအိမ္ရဲ႕လက္ရာေကာင္းေလး
ေတြကိုလဲ ခံစားဖတ္ရွဳ႕ရလုိ႔ ၾကည္ႏူး၀မ္းသာစိတ္နဲ႔ အားက်မိရပါတယ္ေနာ္
ဒီေဆာင္းပါးေလး သိပ္ေကာင္းတာပဲအကိုေရ....အသိပညာဗဟုသုတ
ရစရာနဲ႔ ရင္တြင္းဖန္တီးမွဳမွ်တတယ္လုိ႔ ထင္မိတယ္...ေဆာင္းပါးေလးက
ဖတ္ရတာ အပုိအလုိမရွိ ကြက္တိပါပဲ....ေလးစားမိပါတယ္ အကိုေတာ္..
ခင္မင္ေလးစားအားက်လ်က္
မုိးနတ္....